Wikia

De Chinese Muur is een wonder uit de prehistorie. Het vereist een uitkijkpost, en 3 steengroeves level 3. Dit wonder geeft een 50% verdedigingsbonus.
200px-GreatWall

de Chinese Muur

De echte Chinese muur.

De muur is uit aarde en steen opgebouwde verdedigingsmuur in het Noorden van China. De muur is 6.259 km lang en loopt van Sanhaiguan bij Bo Hai tot Lupnur in Shinkiang. De eerste bouw aan de Chinese muur begon 200 vChr. tijdens de Qin-dynastie. De muur werd aangelegd om invallende legers uit het noorden buiten China te houden. De eerste bouwsels waren aarden en lemen verhogingen maar uitendelijk werd het van steen gebouwd en kwamen er wachtorens. Tijdens de Ming-dynastie werd de muur verder verlengt tot de huidige omvang. Meer dan een miljoen mensen bewaakten vanuit de forten en uitkijktorens. Als er vijanden naderden werd een vuurtje gestookt. Tijdens de oorlog met de Mongolen werd het gebied ten noorden van de muur prijs gegeven aan de Mongolen. Uitendelijk werd de muur 1644 door de Mantsjoes (verwant aan de Mongolen) door broken. Dat kwam door interne verdeeldheid van China. De Mantsjoes veroverden uiteindelijk heel China. Tegenwoordig is de muur op velen plaatsen erg beschadigd door oorlogen en erosie. Toch zijn er nog grote delen over. In 2007 werd de Chinese muur benoemd tot een van de nieuwe zeven wereldwonderen.

261px-Great wall of china-mutianyu 4

De Chinese Muur